Miért (nem) olyan hülyék a mai fiatalok?

Ezek a mai

Ezek a mai

Gáz, ha egy tinédzser influencer akar lenni?

2019. május 02. - Lánchídlány

Fontos disclaimer: nem vagyok influencer, nincs a családomban influencer (bár a nagyapám elég menő vízépítő mérnök volt), sőt, a barátaim között sincs, nem vagyok beléjük szerelmes, nem gondolom, hogy megváltják a világot, nem akarom megvédeni őket a kritikától, és nem vagyok benne biztos, hogy igazam van bármiben, amit lent leírok.

 

Tegnapi velvet.hu cikk: "A mai fiatalok negyede influenszer akar lenni". A cikk egyébként a címe ellenére nem az influenszerekbe száll bele, pedig bevallom, erre gyanakodtam, és ezért is jutottak eszembe a következő gondolatok. 

Divat szidni az "influenszereket", jó azon csámcsogni, hogy micsoda naplopó köcsögök, ez nem produktum, hogy valaki sminkel, vagy bemutatja a napját, miért fizetnek ezért ennyit, miért követik őket ennyien, hogy lehet ezeket az embereket szeretni, én nem is tudom, ez kiafasz, én nem is nézek tévét se, csak magasirodalmat olvasok.

És persze, nem vitatom, hogy vannak, akik egyszerűen leülnek egy kamera elé és beszélnek. Bármiről. Sokszor olyan dolgokról és úgy, ami számomra sem a legértékesebb szellemi táplálék. És igen, egy tanárnak és egy orvosnak többet kéne keresnie (mármint annál, amennyit most keresnek). És van, aki olyasmiről beszél, ami engem egyáltalán nem érdekel. És nem is tetszik, ahogy kinéz. De valójában nem biztos, hogy az én véleményem számít. Vagy legalábbis nem egyedül az enyém számít. Ha őt nézik százezrek, miközben beszél egy kamerába rossz fényben és nyelvtanilag helytelenül, akkor nem lehet, hogy van valami, amit én nem veszek észre? Hogy például őszinte és kedves? Vagy vicces, csak nem épp olyan a humora, mint az enyém? Esetleg más az ízlése divatban, bicikliben, sminkben, kajában, bármiben, de a véleményét egy csomó másik ember osztja?

Végül mégis oda lyukadok ki, ahova nem akartam: mit jelent, hogy valaki influenszer? Valakik (egy random mérce szerint sokan) nézik, követik, és ezek közül sokan vagy kevesen kedvelik, megértik, megszeretik, akár rajonganak érte, vagy példaképként tekintenek rá. Ez nem tök ugyanaz, mint ahogy idősebb generációk (és fiatalabbak is) viszonyultak vagy viszonyulnak bármilyen hírességhez? Függetlenül attól, hogy Paris Hilton, Matthew McConaughey, J. K. Rowling vagy Neil DeGrasse Tyson az illető? 

Nem, egyébként nem ugyanaz. Mert az "influenszerek" közelebb vannak azokhoz, akik szeretik vagy utálják őket. Hogy ez nehezebb, könnyebb, jobb, rosszabb, azt nem tudom. De a fő kérdés, ami bennem felmerült: miért baj, ha egy fiatalt inspirál valaki, aki ismert? Miért baj, ha ő is olyan akar lenni, vagy hasonló utat akar bejárni? 

Szerintem nem biztos, hogy amikor valaki azt mondja, hogy ő influenszer akar lenni, akkor arra gondol, hogy szimplán híres akar lenni a semmivel. (Persze tuti, hogy ilyen is van, nekem igazából velük sincs semmi bajom.) Hanem elképzelhetőnek tartom, hogy ha ezt mondja, akkor jobban ismeri az "influenszereket", mint azok, akik ugranak bírálni őt és ezt az egész témát. Lehet, hogy azt látja, hogy valaki a nulláról kitalált valamit, amiben hitt és amit élvezett, dolgozott vele egy csomót, ki merte tenni a világ elé, és ez tetszett embereknek. Ezzel szerintem semmi baj nincs. Őszintén, miért dolgozunk legtöbben? Azért, hogy amit csinálunk, az valakinek tetsszen. Vagy valakin segítsen. Hogy kicsit jobb legyen valakinek a napja, vagy akár több ember napja, vagy akár kicsit a világ legyen szebb. Szerintem nem gáz, ha valaki ezt így szeretné elérni.

A bejegyzés trackback címe:

https://ezekamai.blog.hu/api/trackback/id/tr4214800022

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása